sobota, 10 grudnia 2016

Üzerlik i mój nowy pomysł na blogowanie

Üzerlik

Mam nowy pomysł na blogowanie!!!! Mam nadzieję, że się sprawdzi. Będą to codzienne krótkie wpisy i zdjęcia z mojej "Turcji od kuchni". Zobaczycie jak pracuję, gdzie mieszkam, co robię w wolnym czasie. Zabiorę Was wszędzie ze sobą ale ... oczywiście będzie to jedynie niewielki fragment, taka mała migawka z mego życia w tym pięknym kraju, w Turcji.


Rozpoczynam już dzisiaj wpisem o tradycyjnej tureckiej ozdobie zwanej Üzerlik.

Roślina o nazwie Üzerlik, po polsku ruta stepowa lub poganek rutowaty, to gatunek sukulentu występujacy w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie. Zapytacie co ma ona wspólnego z ozdobą, która wisi u mnie w domu na ścianie. A ma i to dużo. Zielone kulki ruty używane buły nie tylko do ozdoby ale również jako ochrona przed złym okiem. Moja ozdoba jest nowoczesną wersją tradycyjnego Üzerlika zamiast ruty użyto w nim ręcznie robionych nazar buncuk czyli koralików oka proroka. Ozdobę przygotował w swoim warsztacıe Mesut Usta. Mesut Usta i jego spsób ręcznego wykonania tych koralików został zapisany na listę dziedzictwa kulturowego Unesco.



Tradycja wieszania Üzerlika w domach pochodzi jeszcze sprzed islamu, wieszano je w namiotach nomadzkich, kulki ruty palono również jak kadzidła by powstały dym odganiał robactwo i węże. 
Jak widać tradycja pozostała żywa do dziś. teraz już w nowoczesnym stylu i dla ozdoby ale wciąż gości w tureckich domach. U mnie również wisi na ścianie w gabinecie.



Üzerlik

Zaznaczam, że nie przestaję gotować, przepisy na przeróżne pyszności będą nadal publikowane na blogu jednak rzadziej niż do tej pory.

Miłego weekendu życzę i do zobaczenia jutro.

2 komentarze:

  1. Świetny pomysł na blogowanie i ciekawy wpis! Trzymam kciuki za nowy etap blogowania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. super! zamarzyłam odwiedzić Turcję odkąd wkręciłam się w tureckie seriale ;) cudowne widoki, miasta, kultura, zwyczaje! pokazuj, pokazuj!

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...