poniedziałek, 1 kwietnia 2013

Wiosna zawitała - karczochy z koperkiem

Wiem, że w Polsce wciąż leży snieg i wiosny nie widać ale u nas zieloniutko i cieplutko więc przyszedł czas na zmianę diety. Więcej warzyw i owoców mniej tuczących ciężkostrawnych potraw zimowych.

Wczoraj byłem na bazarze, chciałam kupić karczochy bo właśnie na nie sezon, prócz nich jak zwykle kupiłam różną zieleninę w sam raz na wiosenne potrawy.

Nie wiem jak jest teraz czy w ostatnich latach ale kiedyś w Polsce karczochy nie były dostępne więc ja jadłam je po raz pierwszy własnie w Turcji. Mama mojej koleżanki faszerowała je a przy obiedzie najpierw dano mi lekcję jedzenia tej dziwnej potrawy. Były to karczochy faszerowane w całości a nie same serca więc należało odrywać płatek po płatku i zjadać ich dolne części na samym końcu jako kulminacja dania głównego zjadało sie serce karczocha i popijało wodą. Woda jak mi tłumaczono miała za zadanie wzmocnienie smaku w ustach.

Nim podam przepis na karczochy z koperkiem chciałam pokazać wam kilka zdjęć, które zdobiłam wczoraj na bazarze











Można również kupić karczochy obrane przygotowane do gotowania.




I jeszcze kilka zdjęć różnego rodzaju zieleniny jaką możemy kupić na bazarze wiosna.


Koper włoski


Liście mleczu


 szczypior, czosnek i pokrzywa


Korzeń knikusa benedyktyńskiego


Zielony groszek i bób 





Karczochy z koperkiem

10 małych obranych karczochów
cebula
pół pęczka koperku (polskie pęczki są małe więc cały)
oliwa z oliwek
sok z jednej dużej cytryny
pół łyżeczki mąki
sól
pieprz

Cebule przesmażamy na oliwie dodajemy karczochy pokrojone w ćwiartki. Przesmażamy chwilę. Dolewamy wrzatek tyle by prawie przykrył karczochy. Skrapiamy sokiem z cytryny wymieszamym z mąka i odrobina wody. Przyprawiamy solą i pieprzem. Dusimy do miękkości na małym ogniu. Zdejmujemy z ognia i dodajemy drobno posiekany koperek, mieszamy podajemy gdy ostygnie.




Dere otlu zeytinyağlı enginar

10 tane körpe enginar
kuru soğan
yarım demek dereotu
zeytinyağ
limon suyu
çay kaşığı un
tuz
karabiber

Kuru soğanı küçük küçk küçük doğruyoruz, enginarları yıkayıp dörde bölüyoruz. Soğanları zeytin yağda soteliyoruz enginarları ekleyıp sotelemeye devam ediyoruz. Un limon suyu su karışımı üzerine döküp tuz ve karabiber ekleyip pişmeye bırakıyoruz. Piştikleri zaman ocaktan alıp ince ince kıyılmış dere otu ekliyoruz. Karıştırıp soğuk servis yapıyoruz.







6 komentarzy:

  1. Fajna potrawa,uwielbiam karczochy,u mnie jest na nie sezon caly rok(Hiszpaania).Zaciekawily mnie jednak liscie mlecza,do czego sluza?,poza oczywiscie obiadem dla krolika,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liscie mlecza mieszajac z inna zielenina dodaje sie do börek robi sie sos do makaronu lub przesmaza i robi jajecznice. Mozna tez jesc odgototwane i podane z sosem jogurtowo czosnkowym.

      Usuń
  2. Piękne zdjęcia, zazdroszczę Ci pogody! Ale co jak co do Turcji troszkę daleko, my na wiosnę musimy jeszcze poczekać;/ A karczoszki pięknie się prezentują, jeśli dostanę tak piękne to z pewnością wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ellerinize sağlık en sevdiğim sebze

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...