piątek, 26 kwietnia 2013

Irmik helvası czyli chałwa z kaszy manny


Dziś mam dla Was przepis na pyszny turecki deser. Jest to potrawa kuchni osmańskiej i często podawano ją na sułtańskich ucztach. 
Turcja kojarzy się nam z chałwą, chałwą sezamową o różnych smakach. Muszę jednak zauważyć iż chałwa z przepisu, który za chwilę podam w niczym nie przypomina tej sezamowej. A może tylko w tym, że również jest bardzo słodka i pyszna :)
Oryginalny przepis pochodzi stąd ja jednak go troche "odtłuściłam" i "odcukrzyłam".







Chałwa z kaszy nanny

500g kaszy manny
1,5 litra mleka
1,5 szklanki cukru
180g masła
orzeszki piniowe opcjonalnie
2 laski cynamonu opcjonalnie

W jednym garnku rozpuszczamy masło i przesmażamy na nim orzeszki piniowe a następnie dodajemy kaszę mannę i przesmażamy ciągle mieszając aż się lekko zrumieni. W drugim garnku gotujemy mleko z cukrem i cynamonem. Do przesmażonej kaszy manny dolewamy mleko i dokładnie mieszamy. Gdy zgęstnieje przykrywamy garnek pokrywką i odstawiamy na 30 minut aż napęcznieje. Gorącą chałwę przekładamy do miseczek i studzimy. Przed podaniem przewracamy miseczkę przykryta talerzem a chałwa wypadnie na talerzyk. Podajemy zimną.






İrmik helvası

Klasik tatlarından biri orijinal tarifi burdan aldım ancak çok tatlı ve yağlı olur diye biraz şeker ve yağ azalttım. Yaz geldi ne de olsa, yediklerimize dikkat etmek lazım :) Doğru mu yaptım? Bir gün olması gerektiği gibi yapıp anlarım mutlaka ama yaptığım irmik helvasını eşim çok beğendi ve neredeyse hepsini kendi yedi :)




11 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi sie to ''odcukrowanie'' i ''odtluszczenie'' :D
    Wyglada przepysznie <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Ellerine sağlık Emilia. Çok leziz görünüyor. Sevgilerimle,

    OdpowiedzUsuń
  3. Przypomina mi to trochę ryż, który jadłam w Maroku. To był biały ryż wymieszany ze sproszkowanymi migdałami i gotowany na mleku z masłem i cynamonem. Również podany w formie "przewróconej", udekorowany brzoskwiniami, awokado i rodzynkami. Zdaje się, że to była radosna twórczość pani domu, a nie jakiś tradycyjny przepis, więc nawet nie wiem czy to ma nazwę (:

    OdpowiedzUsuń
  4. W oryginalnym przepisie na 500 g irmiku jest 1 kg cukru :D, ot tr przepisy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. kocham chałwę sezamową, ale i taką chętnie spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pewnie 1.5 szklanki cukru.Wole prawdziwą chałwe a nie szajs z kaszy manny,wpiepszałem ją w dzieciństwie.SMACZNEGO

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo jestem ciekawa, jak takie cudo smakuje :) Chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja dostała też taki deser ale był na rózowo zabarwiony i wydaje mnie się ze oprócz cynamonu miał coś jeszcze . orzeszki piniowe były ,skórka pomarańczy i .. coś ... nie mogłam się najeść :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...